24. sep 18:00

FARGESPILL LARVIK MED MARINEMUSIKKEN: MER ENN MEG

Varighet: 1 time 15 minutter Pause: Nei

“Mer enn meg”  - Fargespill Larvik møter Marinemusikken

Forestillingene “Fargespill Larvik med Marinemusikken" og “Sammen” ble fremført i 2018 og 2019 med stor suksess. I vår nye forestilling, «Mer enn meg», gjør vi plass til flere, og igjen kan vi garantere et fyrverkeri av en konsert når sprudlende musikk og dans møter det ypperste av musikalsk profesjonalitet – alt på samme scene!

«Mer enn meg» handler om møter mellom mennesker, om identitet og tilhørighet. Den forteller historien om oss, hvem vi er og hvor vi kommer fra. Hvilke muligheter som ligger der når mennesker møtes og hva vi sammen kan skape. «Mer enn meg» er et nært møte med unge menneskers historie, om hvem de er og hvor de kommer fra, avdekket gjennom musikk og dans.

På scenen møter du 120 aktører - barn og unge fra hele verden i møte med Marinemusikkens profesjonelle musikere.

Om Fargespill Larvik:

Fargespill Larvik består av 80 barn og unge som lager scenekunst om møter mellom mennesker på tvers av bakgrunn, alder, historie, kultur og identitet. Forestillingene tar utgangspunkt i hva hver enkelt har med seg - og i seg - av kulturelle skatter.

Vårt mål er å skape respekt og forståelse for internasjonale stemmer og strømninger i Larvik, og å forebygge ved hjelp av et felles språk vi alle forstår; kunst.
Men Fargespill er ikke bare et kunstprosjekt, det er også en metode. Ved å lage forestillinger av møter mellom mennesker fra hele verden bygges det broer, kunnskap og forståelse mellom ulike kulturelle verdener. Filosofien vår handler ganske enkelt om å se hvert menneske som en ressurs, og vi spør «Hva kan du?» i stedet for «Hva kan du ikke?» eller «Hva mangler du?»

Fargespill Larvik er etter modell og sertifisering fra Fargespill i Bergen, som debuterte under Festspillene i 2004. Tilsvarende Fargespill-prosjekter drives i en rekke byer i Norge.

Fargespill er langt mer enn en forestilling. Det er snarere en overbevisning om at vi mennesker kan møtes som likeverdige, selv om vi kommer fra svært forskjellige kulturer.

Kongelige Norske Marines Musikkorps – Kulturbærer i Forsvaret siden 1820!

Kongelige Norske Marines Musikkorps, populært kalt Marinemusikken, er et av fem norske profesjonelle militærkorps. Korpset er et unikt og populært ensemble, og består i dag av 27 musikere.

Marinemusikken utfører hvert år en rekke viktige oppdrag for Forsvaret, regjeringen og Kongehuset. Gjennom konserter og andre oppdrag i forbindelse med statsbesøk, nasjonale merkedager og offisielle seremonier, i og utenfor Forsvaret, bidrar korpset til økt synlighet og fokus på den viktige funksjonen Forsvaret har i samfunnet. Korpset har årlig tett oppunder 150 opptredener og oppdrag.

Høsten 2020 ble korpsets 200-årsjubileum markert i flere ulike sammenhenger og i mai 2022 urframførte korpset et unik og fantastisk nyskrevet verk som heder Krigsseilerne, Krigsseilerrekviem av Morten Christophersen.

Marinemusikken har gjennom sine konserter opparbeidet seg et ry som et av verdens ledende blåseorkestre og har representert Forsvaret og nasjonen Norge på oppdrag i blant annet USA, Frankrike, Russland, Kina og Spania. Ved flere anledninger har korpset vært i Afghanistan for å spille norske og utenlandske tropper. Korpset har også deltatt på Norsk Militær Tattoo ved en rekke anledninger gjennom showets historie. José Carreras, Lise Davidsen, Sissel Kyrkjebø, Maria Mena, Bjørn Eidsvåg, Jan Eggum, Halvdan Sivertsen, Barbara Hendricks, Solveig Kringlebotn, Ingebjørg Bratland og Ole Edvard Antonsen er bare noen av artistene Marinemusikken har samarbeidet med opp gjennom årene. Samarbeidet med Erik Bye resulterte i CD-utgivelsen I Dur og Brott som i 2003 ble belønnet med en Spellemannpris. Høsten 2017 mottok korpset “YAMawards 2017 Best Large ensemble” for skoleforestillingen “Planetene”.

Varighet: 1 time 15 minutter

Pause: Nei